Axel Nielsen

Axel Ivan Nielsen, Ville Heise Park 24, 3450 Allerød, Mobil: 51785564 Mail: active_lifestyle@mail.dk

Familie og job:

Jeg er 68 år gift med Marianne, har 2 børn og 6 børnebørn. Jeg har en bred faglig erhvervs og sportslig baggrund til at være en stærk konservativ samarbejdspartner med nye konstruktive og kreative ideer omkring fritid, sport, foreningsliv mm.

Politik:

Jeg er en novice i politik, men har bl.a. som Formand for Blovstrød Løverne og lærer på Blovstrød og Skovvangskolen været med til at få gennemført en del projekter. Sad som lærerrepræsentant i Haludvalget da vi fik Blovstrød Hallen etableret, og som Blovstrød Løve repræsentant da vi fik lavet den lækre Tartanbane og Parkeringsplads på den tidligere cirkusplads (Axel Torv).

Begge dele i god dialog med bl.a. de konservative repræsentanter.

Med min baggrund som idrætslærer og 20 år i det private erhvervsliv, mener jeg selv at kunne tilføre nye tanker og kreative løsninger – ja at kunne ”tænke ud af boksen”.

Tillidsposter og priser:

• Træner for flere eliteudøvere i Moderne 5 kamp, Løb, Triathlon
  • Startet Blovstrød Løverne 1980 og formand/træner i 32 år
  • Instruktør i Spinning, walk/løb, slankehold i Form & Figur
  • Kronepris i 1984
  • Årets leder på Sjælland 1986
  • Nordeas ildsjælspris
  • Årets Eremitageløber 2005
  • Dansk Atletiks æresnål 2012
  • A.I.U. pris omkring et tværfagligt samarbejde mellem idrætsklubberne.

Mærkesager:

Samarbejde og vidensdeling

Det er vigtigt, at der bliver et endnu bedre samarbejde og vidensdeling mellem foreninger, virksomheder, institutioner, skoler og klubber i nær dialog med kommunen. Det er vigtigt at lytte til de officielle talerør inden for sport, ældresagen, skoler etc., så det ikke er dem der råber højest, der får opmærksomheden men derimod det tavse flertal. F.eks. er AIU idrætsforeningens talerør, så her er det vigtigt at have respekt for de opsatte prioriteringer og som idrætsforening bakke op omkring beslutningen.

De ældre og unge

Det skal være sjovt at blive ældre, vi skal som ældre udfordres motionsmæssigt med tilpassede aktiviteter kombineret med kulturelle tilbud og musikalske hyggeaftner. Vi skal blive bedre til at udnytte de mange kompetencer, der ligger gemt i det ”grå guld”. De unge skal også fra en tidlig alder stimuleres motionsmæssigt, så vi får en ungdom, som ikke bare sidder på sengen og spiller spil.

Men det kræver også at vi får etableret nogle spændende tilbud med f.eks. MTB, Skaterbane samt nogle hyggelige Cafeer til de unge og ældre. Hvis man har mange tomme butikker vil det jo kulturelt være en god ide at leje disse ud til diverse udstillinger af malerier fra lokale kunstnere.

Kriminalitet

Tryghed er en forudsætning for at vi kan leve et godt og lykkeligt liv. Derfor er det vigtigt, at vi har et politi i øjenhøjde med borgerne og straks kan rykke ud.

Vi skal også “tænke ud af boksen”, når det gælder kriminalitet og Sandholm lejren. Kunne man forestille sig at man i Sandholmlejren udvalgte nogle Junior Ambassadører som fik et cykelmekanikker kursus, så de selv kunne reparere cykler og styre logistikken vedrørende udlån samtidig med at de udfordres fysisk i MTB sporet. Vi skal i samme moment huske, at når vi stiller krav og forventninger, skal vi også give plads og tid til, at man kan indfri dem og blive en del af Allerød.

Lysløjpe

At få etableret en lysløjpe vil være et oplagt politisk mål som vil glæde de mange og holde Allerød i form. Om vinteren kan det være farefuldt at gå/løbe rundt på vejene, så både unge og ældre vil få gavn af løjpen. Idrætsklubber kan træne kondition og styrke om aftenen på en fantastisk smuk 2,5 km rute, man kan gå en romantisk aftentur, hvis man kommer sent fra arbejde kan man lige jogge et par omgange eller når der er sne, tager man lige skiene på. Militæret kan også bruge træningsbanen om aftenen og deres militære 5 kæmpere kunne måske blive udfordret af de hurtige løbere. Jeg tør ikke nævne at den også kunne bruges til skiskydning Langrend/løb – skydning. Lysløjpen er på AIU prioriteringsliste og kan helt sikker lokke nogle ekstra beboer til det ”Nye Blovstrød”.

Høvelte Kasserne har en ideel kuperet Terrænløbsbane på 2500 m, nu skal de blot overbevises Obersten om at det er en rigtig god ide.